Köpvillkor/Leverans

KÖPVILLKOR

När du som konsument handlar hos Werdenhoffs Online (organisationsnummer 610618-5918) omfattas du av Konsumentköplagen, Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Personuppgiftslagen.

Konsumentköplag (1990:932)
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Dataskyddsförordningen (GDPR)

Tillämplighet

Dessa köpvillkor gäller från och med 2020-02-25 och ersätter alla tidigare publicerade köpvillkor på werdenhoffs online.

Köpinformation

Vid beställning träffas ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress du har angivit. I orderbekräftelse finns även en länk till dessa köpvillkor . Ändringar och tillägg måste göras innan din beställning behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din beställning är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår kundtjänst för att om möjligt ändra din beställning.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning. Om Werdenhoffs Online i efterhand upptäcker att vi på grund av en orsak som ligger utanför vår kontroll inte längre kan leverera de beställda produkterna (t.ex. för att försändelsen försvunnit under transporten) får Werdenhoffs Online häva beställningen. Werdenhoffs Online kommer omgående att informera dig och återbetala eventuella betalningar.

Manual

Generell information om produkterna på Werdenhoffs Online´s webbplats lämnas på respektive produktsida. Produkterna åtföljs av bruksanvisning i fysisk eller digital form. Werdenhoffs Online hänvisar till produktinformationen, alternativt till respektive tillverkare för mer information.

Reklamation

Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom reparation, prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Eventuell återbetalning vid reklamation kommer ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål. För att du ska känna dig trygg med ditt köp hos Werdenhoffs Online så håller vi dig informerad under reklamationsärendets gång. Skulle det vara något fel på någon av dina köpta produkter har du möjlighet att reklamera. En reklamation bör rapporteras så snart felet upptäckts. Normalt anses två månader vara skälig tid för upptäckt av skada eller defekt. För att reklamera kontaktar du kundtjänst så hjälper vi dig. Maila till info@werdenhoffs.se eller ring oss på 016-35 12 06. Vi ersätter alltid eventuella fraktkostnader, bensinkostnader, parkeringskostnader och liknande som uppstår i samband med reklamation av vara köpt på Werdenhoffs Online. Som konsument har du reklamationsrätt i tre år.

Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer om ARN här.

Adress: Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

Transportskador och felaktig leverans

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.

En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla det snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.

Europeiska kommisionens tvistlösning

Europeisk lagstiftning kräver att alla webbutiker innefattar följande länk till Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

På Werdenhoffs Online strävar vi efter att alltid lösa eventuella problem som uppstår så snabbt, smidigt och utan skada för våra kunder. Därför ser vi helst att ni tar direkt kontakt med oss för att avhjälpa eventuella fel eller brister. Ni når oss på info@werdenhoffs.se eller telefon 016-35 12 06.

Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Vid deleverans gäller 14 dagar från det att du tagit emot sista varan.

Du har rätt att utan kostnad öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Du som konsument är ansvarig för en eventuell värdeminskning av varorna inklusive originalförpackning som beror på en hantering utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion. Om du önskar kan du använda Konsumentverkets ångerblankett. Det är inget krav från vår sida utan det går utmärkt att ta kontakt direkt med vår kundtjänst för att utnyttja din ångerrätt.

Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. Inga avdrag görs om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.

Produkt som returneras ska vara oanvänd och i ev. originalförpackning samt med etiketter kvar.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp för att sedan skicka varan till oss. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka, se därför till att varan är väl förpackad.

Vid nyttjande av din ångerrätt står du för returfrakten, kontakta vår kundtjänst så skickar vi en returfraktsedel. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Werdenhoffs Online kommer ej lösa ut paket mot postförskott och vi har ingen möjlighet att lösa ut paket på postombud.


Återbetalning/kreditering

En återbetalning/kreditering ska ske inom 14 dagar från det att du meddelat oss att du önskar nyttja din ångerrätt. I det fall produkten inte är oss tillhanda omgående kommer vi att administrera återbetalningen så fort produkten är oss tillhanda alternativt att du som kund kan lämna bevis på att varan returnerats.

LEVERANSVILLKOR

Vi levererar normalt endast inom Sverige och skickar våra varor med DB Schenker. Önskar du leverans till något annat land så brukar vi kunna lösa detta också, kontakta vår kundtjänst för information om pris och leveranstid. Lagervaror skickas oftast från oss samma dag eller senast dagen efter. Skulle någon vara inte kunna levereras inom ovan angiven tid så tar vi alltid kontakt med dig för att informera om detta. Du har då givetvis rätt att häva köpet, alternativt ändra din beställning.

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.

För ej utlösta paket debiterar vi dig kostnaderna för frakt, emballage och hantering 199 SEK. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till DHLombudet.


BETALNINGSVILLKOR

Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla de avtal som du sluter på Werdenhoffs Online. Genom att beställa varor på Werdenhoffs Online accepterar du de allmänna villkoren. Avtalet upprättas samtidigt som din beställning accepteras. Enligt lag måste du vara över 18år för att få göra en kortbetalning på Werdenhoffs Online.

Priser och betalsätt

Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Om Payson

Vi samarbetar med Payson som erbjuder betallösningar för e-handel. 

Tillsammans med Payson kan vi erbjuda dig alla de mest populära betalsätten i vår butik.

  • Kortbetalning
  • Delbetalning
  • Faktura

Kortbetalning

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, MasterCard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Paysona som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är Visa och Mastercards autentiseringssystem för säkra kortbetalningar.


Sekretess, personuppgifter och marknadsföring

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.

Werdenhoffs Online strävar alltid efter att värna om och skydda din personliga integritet. Vi hanterar dina personuppgifter på bästa sätt genom att följa de lagar och regler som finns. Denna integritetspolicy avser alla våra produkter och tjänster.

Via vår webbsida lagras dina personuppgifter i syfte av att du ska kunna hantera dina köp och för att vi ska kunna leverera dina varor. Uppgifterna sparas sedan för att vi följaktligen ska kunna erbjuda dig bästa möjliga service. Det kan vara att vi behöver återkoppla i ett aktuellt ärende eller i ett marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål de samlats in för.

Väljer du att prenumerera på vårt nyhetsbrev så sparas dina uppgifter. Uppgifterna används sedan för att kunna maila ut våra digitala nyhetsbrev och annan information eller direktreklam som vi anser lämplig och relevant för mottagaren.

Du har rätt att när som helst välja att ta bort dina personuppgifter hos oss. Detta gör du genom att kontakta oss via telefon 016-35 12 06 eller mail till info@werdenhoffs.se. Du kan även kontakta oss via samma kanaler och begära dina uppgifter. Vi arbetar kontinuerligt med att hålla vår personuppgiftsbank aktuell och korrekt.

Vår webbsida använder sig av cookies i syfte att samla information och statistik som berör besökarens köpbeteende och intresseområden. Detta för att kunna förbättra våra tjänster och bemöta våra kunders behov. Cookies finns även för att vi ska kunna förbättra besökarens upplevelse och underlätta vid användning av webbsidan. Vi tar inte ansvar för den hantering av personuppgifter som sker hos externa webbsidor som eventuellt länkats från Werdenhoffs Online:s sida.

Reservationer

Werdenhoffs Online reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

Werdenhoffs Online förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel.

Force Majeure

Werdenhoffs Online är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.